Road tripping! - Reisverslag uit Cairns, Australië van Miriam Vorenhout - WaarBenJij.nu Road tripping! - Reisverslag uit Cairns, Australië van Miriam Vorenhout - WaarBenJij.nu

Road tripping!

Blijf op de hoogte en volg Miriam

25 Januari 2014 | Australië, Cairns

Na een dikke maand vol belevenissen en meer dan 3000 kilometer te hebben afgelegd met de auto wordt het weer tijd om eens wat verhalen met jullie te delen.

24 December zijn Lotte en ik weer herenigd. Kerst hebben we binnen in Lotte’s caravan al bij pratend, foto kijkend en etend doorgebracht. Waarom we niet buiten waren? Omdat we Hollanders zijn en de regen ons natuuuurlijk niet in de steek laat! In een van de droogste gebieden van Australië, heeft het 50 mm geregend op eerste kerstdag. Gelukkig was het de tweede dag (wat ze in Australië Boxing Day noemen) wel droog en scheen de zon. We hebben lekker gezwommen en ’s avonds mochten we bij het diner van Lotte’s ‘werkgever’ aanschuiven, dat was heerlijk! Kort daarna zijn we in de auto gestapt en zijn we begonnen aan het eerste deel van de roadtrip! In een paar dagen zijn we naar Sydney gereden, waar we oud en nieuw zouden gaan vieren en niet te vergeten, Lotte’s vriendje ophalen van het vliegveld! Daan kwam 31 december aan en zou een maand met ons gaan meereizen langs de oostkust.

Tijdens Oud en Nieuw heeft de regen ons ook niet in de steek gelaten. Gelukkig bleef het dit keer maar bij een paar spetters. Ook heb ik daar Kimberly en Merel weer ontmoet, die ik kende van mn reis naar Thailand! Dat was enorm gezellig! Met uitzicht op de Harbour Bridge en the Opera House kwam het aftel moment. Het vuurwerk was FAN-TAS-TISCH! Wauw zeg wat gaaf. Ook de menigte was super, veel gejuich en een leuke sfeer. Hier is alles georganiseerd en kunnen mensen niet zelf hun vuurwerk kopen. Om kwart over 12 was het vuurwerk dan ook echt over en werd je van het terrein geschopt. Dat was een prachtige ervaring! Gezien we geen hostel hadden zijn we terug gegaan naar onze auto die we op het vliegveld hadden geparkeerd. Helaas, er reden geen treinen naar het vliegveld omdat het gesloten is snachts. We werden geadviseerd op het station te gaan slapen tot de eerste trein zou komen, ze zouden ons dan wakker maken (helaas want ik sliep zo lekker! :P). Maar toen we op het vliegveld aankwamen zagen we dat we toch voor 2 dagen moesten betalen, wat resulteerde dat we vonden dat we dan ook wel op het vliegveld verder mochten slapen en gebruik konden maken van de douches haha.

Toen zijn we op 1 januari onze echte roadtrip begonnen: 3000 kilometer van Sydney naar Cairns, in iets meer dan 3 weken. In deze 3 weken hebben we ontzettend veel gedaan, gezien (waaronder de nodige hoeveelheid aan grote, griezelige spinnen) en op prachtige bijzondere plekken gekampeerd (midden in de bush bush, langs kreekjes, onder de vlieg- aanland route van Sydney Airport, midden in de weilanden, enz.). Je merkt toch wel hoe groot Australië dan is. Je kijkt op de kaart en denkt, oh das maar een klein stukje rijden, misschien een uurtje? Helaas, wat u op de kaart ziet is 300 km en duurt minstens 3 uur (de max. snelheid ligt zo tussen de 80 en 110).

Mijn verjaardag heb ik in Brisbane gevierd. Terwijl Lotte en Daan een soort van penthouse hadden voor zichzelf in het hostel, deelde ik mijn kamer met 7 anderen. Gelukkig had ik enorm leuke roomies en heb ik de avond voor ik jarig werd met hun doorgebracht in de kroeg. Ze hielden de tijd goed in de gaten en om 12 uur kreeg ik dan ook een Jaegerbomb, die we met zn 3en tegelijk achterover sloegen. Ja, het was lang geleden dat ik zo lekker heb gefeest en gedanst! Ik heb dan ook misschiieeen iets te diep in het glaasje gekeken, waardoor ik mn echte verjaardag met een fijne kater kon doorbrengen. Ach ja, af en toe mag dat toch wel. Ik ging pas om kwart over 4 naar bed en om kwart over 6 stond ik alweer op omdat Lotte, Daan en ik een birthday hike zouden gaan maken (eigenlijk wilde ik naar het North Stradbroke Island gaan om te duiken/snorkelen als eigen verjaardagskadootje maar dat ging (letterlijk) in rook op. Toen ik de dag van te voren keek wat er te doen was zag ik dat 60 % van het eiland was afgebrand en dat er een negatief reisadvies was afgegeven). Toch hebben we een mooie wandeling gemaakt, ook al was het heel warm. Daarna ben ik snel mn bedje weer in gekropen en heb ik geslapen, ondanks de enorme onweer die buiten heerste. S avonds heb ik met Lotte en Daan gegeten in de kroeg beneden het hostel. Uiteindelijk was ik weer helemaal in de party stemming en hebben we leuk met zn allen gefeest (Lotte, Daan en mn roomies!). Voor 12 uur hadden mn roomies nog om laten roepen dat het mn verjaardag was en moest ik nog mijn laatste verjaardags biertje drinken. Toen was het wel weer tijd om te gaan slapen. Ik heb een super leuke verjaardag gehad!

Toen we weer verder gingen hebben we de Glass House Mountains bezocht, vulkanische pieken in het landschap, heel erg mooi! Ook was er een tripje naar Fraser Island gepland waar we een nachtje bleven slapen. Een heel mooi eiland, waar alleen 4 WD auto’s mogen en kunnen komen omdat er geen weg is. Wij zaten in een 4WD tourbus die 80 km/h reed over de highway (het strand :P). Het was een hele gave trip. De 2e dag om 4 uur opgestaan om de zonsopgang te zien met een meisje van de tour. Helaas kwam de zon pas om kwart over 5 op haha. Maar het was erg mooi! Diezelfde dag zijn we ook naar de Champagne Pools geweest, waar je kon badderen in het water en af en toe een enorme golf over je heen kreeg, naar Indian Head, waar je prachtig uitzicht had over de oceaan, en hebben we Eli Creek opgelopen, waar zo’n sterke stroming stond dat je vanaf bovenaf naar beneden gedreven werd zonder dat je iets hoefde te doen!

Onze volgende trip was gepland naar de Whitsundays. Een grote eilanden groep voor de kust van Airlie Beach. Hier zaten we op een boot voor 2 nachten. Heel veel gesnorkeld, waar ik onder andere gezwommen heb met 2 zeeschildpadden, zo bijzonder! Ook de vissen en het koraal waren prachtig! Alle kleuren, vormen en maten, geweldig! Minder geweldig vond ik toch wel het dode koraal overal :(. Bij 1 van de laatste snorkels zat er een enorme Trevally achter de boot, die steeds heel vlak langs me zwom, best even spannend soms maar ook weer heel gaaf! ’s Avonds de dag afgesloten in onze mooie jacuzzi, met een glaasje wijn in de hand, onder de sterren hemel op het water, fantastisch! En gezien velen al gedoucht hadden was ik 1 van de weinigen in de jacuzzi :D.

Vervolgens zijn we naar Magnetic Island gegaan. Een prachtig eiland wat voornamelijk bestaat uit rots. Heel gaaf! Ook hier weer gesnorkeld waar ik ook weer bijzondere vissen heb mogen bekijken. Maar toch weer totaal anders dan de vorige snorkel plekken. Zo heeft elk stukje zijn eigen schoonheid. Na Magnetic Island was het tijd voor de Daintree Forest, het oudste regenwoud van de wereld. Een super super mooi gebied. Helaas niet veel van de 60 % biodiversiteit mogen zien, maar ik schat dat dat leven pas snachts op gang komt. Het was hoe dan ook erg prachtig!

Na het Daintree Forest zijn we afgereisd naar Cairns, om de volgende dag te gaan duiken op het Great Barrier Reef! Eenmaal aan boord toch maar zeeziek pilletjes genomen waar ik achteraf erg blij om ben geweest. Toen we op de eerste spot aankwamen moesten we ons snel klaar maken om te gaan duiken. Eenmaal in het water kon ik, ondanks mn bezoek aan de duikarts in Nederland, mn rechter oor weer niet klaren dus moest ik het water weer uit en gaan snorkelen. Helaas! Maar het snorkelen was ook prachtig. Weer zo anders dan de andere gebieden, maar vond het zeker niet veel mooier of minder mooi dan de andere gebieden. Hier was het was massaler, grotere blokken vol met leven maar het koraal vond ik hier minder aanwezig, waar er toch weer meer vissen waren. Het hoogte puntje van beide snorkel momenten op het Great Barrier Reef waren toch wel de 2 haaien van ong. 2 meter die ik heb gezien! Eentje kwam steeds vlak langs me heen en onder me door. Gelukkig wist ik dat reef sharks (dit was de White tip) relatief ongevaarlijk zijn en kon ik dit aanzicht wel waarderen :). Boven water stormde het enorm en onweerde het ook, waar ik wel last van had met snorkelen. Het was hard trappen tegen de stroming in terug naar de boot. Tot ik de haai tegen kwam en besloot die te volgen. Toen ik mn hoofd boven water stak zag ik dat ik weer terug was bij af, lekker slim haha. Maar het was weer een geweldige dag!

Nu zijn we een aantal dagen in Cairns. Vanmorgen hebben we Daan terug gebracht naar het vliegveld, die zit nu in het vliegtuig terug naar Nederland. Het was een ontzettend leuke en gezellige maand met z’n 3en! En voor degenen die het zich afvragen of ik niet het 3e wiel aan de wagen was, absoluut niet! We hebben af en toe onze privacy gepakt maar ook veel tijd met elkaar doorgebracht en ik heb me geen moment het 3e wiel gevoeld ;-).

Lotte en ik hebben net een voorlopige nieuwe reisplanning gemaakt. Morgen blijven we nog in Cairns voor Australia Day en daarna vervolgen we onze reis weer richting Sydney om de dingen te zien die we op de heenreis hebben laten liggen.

Nou, ik hoop dat jullie weer een beetje op de hoogte zijn van onze avonturen! Dit zijn natuurlijk wel de hoofdlijnen, als ik in details treed ben ik over 10 kantjes nog niet klaar :P Bedankt weer voor het lezen en tot de volgende keer!

Liefs Miriam

  • 25 Januari 2014 - 11:38

    Opaoma:

    fantastisch meid, en nu op terugreis verder genieten maar pas op krokodillen want die bijten in je ........

    knuffel en kus van OMAopa

  • 25 Januari 2014 - 11:42

    Brigit:

    dit is GENIETEN met een hoofdletter!!!!!
    veel plezier op jullie volgende trip.
    jos en brigit

  • 25 Januari 2014 - 12:05

    Adrie Bakker:

    Hoi Miriam,ik heb weer genoten van je verhaal.
    Wat maak je toch een hoop mee.
    Geniet lekker verder.lieve groet Adrie

  • 26 Januari 2014 - 16:14

    Stieneke Koning:

    Geweldig meid, wat laat je me toch altijd genieten!!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Australië, Cairns

Miriam

Actief sinds 16 Okt. 2010
Verslag gelezen: 210
Totaal aantal bezoekers 25712

Voorgaande reizen:

26 September 2013 - 26 Maart 2014

Australië

27 Januari 2011 - 31 Juli 2011

Oriëntatie stage NZ

30 November -0001 - 30 November -0001

Mijn eerste reis

30 November -0001 - 30 November -0001

Het zoeken van een stage..

Landen bezocht: