De eerste stage dagen - Reisverslag uit Tauranga, Nieuw Zeeland van Miriam Vorenhout - WaarBenJij.nu De eerste stage dagen - Reisverslag uit Tauranga, Nieuw Zeeland van Miriam Vorenhout - WaarBenJij.nu

De eerste stage dagen

Door: miriamvorenhout

Blijf op de hoogte en volg Miriam

04 Februari 2011 | Nieuw Zeeland, Tauranga

Foto's staan erop!! :D

Hoi allemaal!

Leuk dat jullie mn blog weer lezen! Ik zal proberen zo goed mogelijk uit te leggen wat ik precies doe, en als jullie nog vragen hebben over iets, stel ze maar hieronder dan beantwoord ik ze wel :D

Maandag was mn eerste stagedag. Om 7 uur opgestaan en snel klaar maken voor vertrek. Vandaag zouden we op de boot “Orka” gaan. Dit is een toeristenboot (van Marc) waar toeristen met dolfijnen kunnen zwemmen. Zo hebben we 2 vliegen in één klap, want als je de dolfijnen vind, heb je én dolfijnen, én toeristen, waar het hele onderzoek om draait :P (Het onderzoek houdt in: kijken wat het effect van toeristen is op de common dolphin en de bottlenose dolphin in de Bay of Plenty). De bedoeling is dat wij als onderzoekers de dolfijnen spotten. Dat doen we door ieder een vast deel van de zee af te speuren in plaats van allemaal in het rond kijken, om zo efficiënt mogelijk te zijn. Eenmaal als de dolfijnen zijn gespot, moeten we foto’s maken van de rugvin, zodat we ze kunnen identificeren. Daarnaast moeten we vanaf dat we de haven verlaten om de 10 minuten gegevens invullen over de navigatie (coördinaten ed) , de zee (zichtbaarheid, golven ed), de wind (kracht en richting), de boot (snelheid) en of er bijzonderheden zijn. Als we de dolfijnen hebben gespot wordt nog 1 keer alles genoteerd, daarna wordt gefocust op foto’s maken. Maar als we op Anna’s kleine bootje zitten gebruiken we een andere strategie: Om de 3 minuten noteren waar de dolfijnen zijn, wat ze doen, enz.
Goed, verder met waar ik was gebleven. Er was best veel wind en sommige golven waren best heel hoog. Gelukkig werd ik niet zeeziek! We hebben 4 uur rondgevaren, maar helaas.. Geen dolfijnen. Om 4 uur hadden we een meeting op de boot. Anna legde me alles uit en daarna moest ik wel even slikken.. 7 dagen per week werken, soms dagen van 14 uur. Geen gefeest, anders ben je niet fit genoeg, en bij een paar fouten (te laat enzo) vlieg je eruit want het is geen vakantie. Slik.. Om 7 uur was ze pas klaar met praten.
Als avondeten had Niccola kipcurry met rijst gemaakt, was echt heerlijk! Daarna even gezellig geskyped met Bibi :D Voelde toch een beetje alsof ik niet helemaal alleen was hier :) Ook alle leuke berichtjes en reacties om mijn verhalen gelezen. Echt super tof! Werd blij bij het zien van al die reacties op mn reisverhaal. Om 22.00 naar bed gegaan.

Dinsdag was ik vrij (maar toch al om 6 uur op) en ben ik in de stad naar de bank gegaan om een rekening te openen en een simkaart te kopen. Jemig die zijn hier duur! 25 euro voor simkaart en 10 euro btg Verder niks bijzonders en sliep om 21.00 uur.

Woensdag werd er om 6.45 op de deur geklopt. We gingen toch uit op Orca. Om half 8 waren we aanwezig op de boot. Er waren veel toeristen waaronder een Nederlandse, waarmee ik even heb gepraat :). Om 8 uur voeren we uit en om half 9 zagen we de eerste, echte dolfijnen!!! :D Was super tof! Er waren zelfs een paar baby’s bij! Daarom mochten de toeristen niet het water in, want dat kan gevaarlijk zijn als de toerist tussen baby en moeder komt. Vonden ze wel jammer, maar ze zagen in elk geval dolfijnen! Na met moeite wat foto’s te hebben gekregen (meeen wat bewegen die beesten snel!) zijn we opzoek gegaan naar een andere pot want ze waren vandaag niet moeilijk te vinden. Ze waren echt overal! De zee was mooi rustig:) Ook hier wat foto’s gemaakt maar was erg moeilijk want ze waren aan het spelen. Ook hier waren heeeeel veel baby’s :D Om kwart voor 12 waren we weer terug in de haven. Smiddags even geslapen want het is best vermoeiend om de hele tijd over het water te turen. Gekgenoeg valt de jetlag mee! Heb er eigenlijk helemaaal geen last van (dat komt waarschijnlijk omdat ik de afgelopen weken vooral snachts heb geleefd :D). Op gegeven moment ben ik een wandeling gaan maken van een uurtje. Er was alleen niks te beleven.. Om 19.15 dacht ik dat het toch maar is tijd werd om te gaan eten, dus sla gemaakt met aardappels en champignons. Was heeerlijk! Helaas de dressing weggegooid terwijl ik sla over had, want die was best heerlijk! Vervolgens alle leuke foto’s gekeken van al mn lieve vriendjes en vriendinnetjes uit Leeuwarden en Drenthe:) Dat maakte me weer blij en af en toe aan het lachen. :D Wat heb ik toch een super vrienden daar! :D Vandaag om half 10 op bed gegaan.

Donderdag (alweer een week van huis!) zouden we niet uitgaan met de boot. Vandaar dat ik ook pas om kwart voor 9 wakker werd. :D Als eerst ben ik op skype gegaan, zodat ik kon bellen met mn zussie :D Dat was super gezellig! Fijn om haar stem weer te horen :) Daarna heb ik nog even met een vriendin geskyped. Ook heel gezellig! Vervolgens begonnen de gesprekken op msn :D Hahha, echt leuk allemaal! Toen toch maar eens onder de douche gegaan en daarna begonnen met data invoeren in Excel. Totdat Helen een telefoontje kreeg van Anna, dat we de boot en onszelf klaar moesten maken, want het water was super (zij en Nicola zaten op Steward’s boot) dus we zouden met Anna’s kleine bootje uit varen. We waren op tijd klaar voor Anna en Nicola terug waren. Om half 2 waren we op het water en tuurden we naar dolfijnen. Helaas, ondanks tot ongeveer half 7 op het water te zijn geweest, geen dolfijnen. MAAR! Ik heb ook de boot gevaren! Voor ongeveer 20 minuten :D Op 17 knopen per uur :D Wiehoeee! Was echt awesome! Er waren wel ontzettend veel vogels op het water. Maar vogels maken nog steeds geen dolfijntjes helaas. Om half 8 waren we weer in “huis”. Nog even wat data ingevoerd, en gegeten (pasta van dinsdag, smaakte stukken beter!) en toen naar bed gegaan en dit verhaaltje getypt.(22.15)

Moet hier nog wel erg wennen. Gaat al wat beter, maar heb nog geen klik met mn bootgenootjes. Verder zijn de mensen super aardig hier! Er is niet erg veel te beleven in de omgeving, maar als ik een keer echt echt vrij ben zonder te hoeven verwachten dat we smiddags nog uit varen, dan zal ik een keer de bus pakken en een berg gaan beklimmen ofzo :D Kijk ik erg naar uit! Heb nog geen Nieuw Zeelands eten op. Geen idee wat dat is! (Dianne??? :D (a)) Dus eet nu maar gewoon wat ik thuis ook altijd at :D Wonen op het bootje is super leuk! Soms ga je heen en weer, echt grappig :) Maar goed, ik vind het verhaal wel weer lang genoeg (onmogelijk om het kort te houden!)! Dus ik ga er maar vandoor, en als ik wat ben vergeten te vertellen.. Dan moet je het maar even melden haha! Foto’s weer op facebook!

http://www.facebook.com/album.php?id=1230900834&aid=117226

Ajuparaplu slaap lekker allemaal! Ohnee jullie worden nu wakker :P

xxx

  • 04 Februari 2011 - 08:12

    Miriam Vorenhout:

    Oke, internet is echt mega mega sloom dus de foto's worden em niet meer vanavond! Zal proberen ze morgen te uploaden... Beeeetje jammer dit! Maar fijne dag allemaal vandaag. Ik ga slapen :P :D Muhahahhaha.

  • 04 Februari 2011 - 08:52

    Sonja:

    Wat heb je al veel beleefd in een week! Geweldig om zo ,n onderzoek te mogen doen .En misschien zelf ook wel een keer zwemmen tussen de dolfijnen ? Wie weet .
    Groetjes Sonja

  • 04 Februari 2011 - 10:09

    Evelien:

    Heee Mir! :D

    Hihi, zo bizar. Ik klikte op de lijst van je reisverslagen en daar staat bij de eerdere verslagen '5 dagen geleden' en zo, en bij deze staat: 'over 10 uur.'
    Hihi. Je zit gewoon een beetje in de toekomst daar :P

    Leuk om weer even te lezen wat je daar allemaal doet! Hard werken dus, 7 dagen in de week met soms dagen van 14 uur! Wooow! Lijkt me ook best lastig dat je ieder moment eigenlijk klaar moet zijn om te kunnen vertrekken als de zee mooi rustig is.
    Maar je doet het vast allemaal supergoed! Je hebt wel een droomstage, zeg, ik ben nog steeds stikjaloers :D . Hopelijk leer je snel echt toffe mensen kennen en wordt de klik met je bootgenootjes wat beter :) . Ik ga volgende week de Staatsloterij even winnen en dan kom ik wel even langs :P

    Veel succes daar en slaap lekker, hihi! ;)

    xx Eef

  • 04 Februari 2011 - 10:23

    Brigit:

    wow meid wat moet je hard buffelen, maar je leert en beleeft wel veel zo.
    super allemaal en die klik komt wel hoor, je zit er nog maar een week alhoewel het vast een eeuwigheid voor je lijkt. super om met dolfijnen te kunnen werken. hoop dat het er ook van komt dat je zelf met ze kunt gaan zwemmen, dan kun je veel beter onderzoek doen toch.
    grtjs brigit

  • 04 Februari 2011 - 19:04

    Dirk:

    Ik dacht dat je het in het vorige verslag had over een korte versie :P......

  • 05 Februari 2011 - 18:08

    Egbert Jan En Marrie:

    Wat al een verhalen zeg. Jij hebt al meer dolfijnen gezien dan wij vorig jaar in suriname. Dat waren er jammer genoeg maar een paar en er werd een vehaal opgehangen dat toeristen er op geschoten hadden (ha ha). Anders, zo zeiden ze, zwemmen ze altijd met de boten mee. Nou dat geloofden we natuurlijk niet. Maar..... we zullen het nooit weten. Hoe is de natuur en het weer daar eigenlijk??
    Sommige woorden vinden we moeilijk om te lezen, maar dat zal comp.taal of jeugdtaal zijn. We kijken uit naar het volgende verhaal. Liefs en groetjes.

  • 05 Februari 2011 - 21:20

    :

    Klinkt leuk allemaal!! Ben benieuwd naar je foto's ;) Veel plezier en natuurlijk succes nog daar he!!

    XX

  • 05 Februari 2011 - 22:26

    Dianne:

    Miriam:
    Hokey Pokey (ijs/chocola)
    Alles wat maar een beetje te maken heeft met bbq
    Carrotcake (voor mij NZlands ^^)
    Pavlova
    Pineapple lumps
    Kiwi (vogel én fruit)
    Lam
    Kumura of Sweet patato
    Marmite (ewwww ewww ewww)
    Meat pies
    L&P

    En, en, en, en... Over de rest moet ik nog even nadenken... :S Nog heel veel succes met heel hard werken!! :)

  • 08 Februari 2011 - 07:48

    Gerda:

    Wow zeg, wat heb je al veel meegemaakt in je eerste week! Leuk om te lezen! En wat lijkt het me bijzonder om zoveel dolfijnen in het echt en van dichtbij te zien. Ben jaloers op je... Geniet er maar lekker van en we kijken weer uit naar je volgende verhaal!

    Groetjes Gerda

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Nieuw Zeeland, Tauranga

Miriam

Actief sinds 16 Okt. 2010
Verslag gelezen: 181
Totaal aantal bezoekers 25736

Voorgaande reizen:

26 September 2013 - 26 Maart 2014

Australië

27 Januari 2011 - 31 Juli 2011

Oriëntatie stage NZ

30 November -0001 - 30 November -0001

Mijn eerste reis

30 November -0001 - 30 November -0001

Het zoeken van een stage..

Landen bezocht: